نحوه ی تشخیص انواع رزوه ها

شرکت بازرگانی تجاری جهان صنعت یک راهنمای ساده و خلاصه جهت تشخیص انواع متداول رزوه اتصالات شاملBSP, JIC, ORFS, METRICو NPT را گردآوری کرده است.

در قسمت زیر پنج مسیر ساده برای شناسایی رزوه بیان شده است. 

مرحله ی اول : تشخیص نر یا مادگی رزوه

یک اتصال نر یا نرگی (MALE) شیار رزوه را روی سطح بیرونی خود دارد در حالی که اتصال ماده (FEMALE)‌ در قسمت داخلی اتصال رزوه شده است.

مرحله ی دوم :‌ تشخیص مخروطی یا موازی بودن رزوه

رزوه های پارالل (PARALLEL) دارای قطر یکسان در سراسر رزوه هستند در حالی که در رزوه های مخروطی (TAPERED) هرچه به انتهای رزوه نزدیک می شویم قطر رزوه کاهش می یابد. اتصالاتی با رزوه های NPT و BSPT مخروطی شکل هستند.در مقابل اتصالات UNF,ORFS و BSP رزوه های پارالل دارند. اتصالات METRIC هم نوع مخروطی و هم شامل نوع پارالل (موازی) می شوند. برای اطمینان می توانید با یک کولیس و اندازه گیری رزوه در نقطه ی ابتدایی و انتهایی از نوع  آن  مطلع شوید.

مرحله ی سوم :‌ اندازه گیری سایز گام رزوه

سایز گام یک رزوه، تعداد دندانه های رزوه در یک اینچ (در استاندارد های غیر متریک) یا فاصله ی بین دندانه های یک رزوه در استاندارد METRIC است. گام سنج (PITCH GAUGE) وسیله ای برای اندازه گیری دقیق گام رزوه است.

مرحله ی چهارم :‌ اندازه گیری قطر رزوه

برای اندازه گیری قطر یک رزوه می توان از ابزار کولیس ورنیه استفاده کرد. رزوه های مخروطی را با محاسبه ی قطر در نقطه ی ابتدایی و انتهایی و رزوه های پارالل یا موازی را در هر نقطه ای از طول رزوه می توان اندازه گیری کرد.

طبق شکل زیربرای رزوه های نر قسمت بیرونی اتصال و برای رزوه های ماده قسمت درونی آن اندازه گیری می گردد.

مرحله ی پنجم :‌ شناسایی نوع استاندارد رزوه از جدول

اینک با استفاده از اطلاعات استخراج شده در مراحل ۱ الی ۴ می توان با مقایسه اعداد با جداول زیر استاندارد رزوه مد نظر را مطابقت داد.

برای دانلود جداول و فایل کامل مقاله روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود راهنمای تشخیص نوع رزوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *